Thursday, September 8, 2011

Stefan Liv

Stefan Liv
Jag och min familj kan inte i ord beskriva vår saknad och sorg efter Stefan Liv. Våra tankar går i första hand till Stefans familj och hans närmsta, en fru har mist sin man och två pojkar har mist sin pappa. Våra tankar går också till det ryska laget och alla inblandade i flygolyckan.

En av våra största hockeyprofiler genom tiderna har lämnat oss i djup saknad. Stefan är och har alltid varit en stor del av mitt liv och måleri och hur jag startade DAVEART. Min familj kommer att minnas honom som den oerhört varmhjärtade och generösa människa som alltid hade nära till skratt. Alltid när vi träffades så var hans första fråga till mig hur det är med familjen och barnen.

Det är så mycket jag kan berätta om Stefan. Jag kommer aldrig glömma första gången vi träffades och jag skulle måla hans nya mask. Jag var ganska i början av min målarkarriär och nervös, jag bodde hemma hos mina föräldrar och hade måleriet på mitt pojkrum. Jag ville göra honom så nöjd jag kunde med målningen. Han ville ha en hyllningsmålning till Pelle Lindbergh.

Efter det har det blivit många, många masker genom åren. Han är den kille som jag målat mest masker åt i min karriär, ofta var det flera masker under en säsong. Jag märkte direkt att han var en kille med hjärtat på rätta stället. Stefan med sin fantastiska humor ville alltid ha nåt annorlunda på sina masker, jag målade och alla visste att det var nåt kul på gång när Stefan var inblandad. Media ringde ofta för att undra vad Stefan skulle ha på sin nya mask. Och alla jag mötte frågade hela tiden med ett leende, vad ska Liv han på sin nya mask då? Det är standardfrågan jag har fått från folk i mer än 10 år. Jag kände mig som den coolaste killen i världen när jag fick måla till Stefan. Ibland ville han bara ha nåt kul på masken, men oftast ville han ha hyllningsdesigner, jag har gjort motiv med hans barn, hans mamma, hans bror och hans vänner.

Jag kan inte i ord beskriva hur tacksam jag är mot Stefan och allt det han gjort för mig. Han har alltid varit stöttande och supportande mot mig och mitt målande. Ända från början och fram till att han blev stor stjärna. Det är nervöst att starta ett företag och vara småföretagare med allt vad det innebär, man undrade hur det skulle gå, kommer det funka. Han var en klippa som stöttade mig från första början och berättade om mig och mitt måleri i media. Han var alltid så intresserad och frågade hur det går med måleriet och vad för nya projekt jag jobbade på. När jag målade hans masker var han så nyfiken och ville att jag skulle skicka MMS-bilder. Och när jag var klar med hans nya masker ville han komma själv och hämta dem i studion.

Våren 2002 hade jag utställning på Jönköpings Länsmuseum, trots att Stefan hade fullt upp med landslaget och stundande VM så kom han för att medverka på invigningen och prata om de maskerna jag målade till honom.

En sommar för många år var jag i Kinnarps Arena för att träffa Stefan Liv och snacka nya mask-projekt. Min frus lillebror Joel följde med för att få träffa sin stora idol Stefan Liv för första gången. Det var stort, jag var så glad att Joel fick träffa sin idol. När vi sedan skulle åka hem kom materialare Peter springande till vår bil, Stefan ville ge sin signerade målvaktsklubba till Joel. Joel höll på att svimma av lycka. Den hänger på Joels vägg än idag.

En annan jul för många år sen, HV71 var på A6 köpcenter för att skriva autografer i julhandeln och träffa fansen. Jag var också inbjuden att vara med Stefan och visa hans masker för HV-fansen, då sa Stefan till mig att jag skulle sitta bredvid honom och signera, jag kände mig som en kung.

Ibland känns livet konstigt och orättvist. Det här är en sådan stund. Nu börjar ett sorgarbete där vi hjälps åt att minnas Stefan för den fantastiska människa han var.
Stefan, du kommer alltid vara i våra hjärtan

David Gunnarsson med familj